Selasa, 1 November 2011

~Cahaya Nisbah Kekuatan~

Salam ouls...
seperti yg dijanjikan dlm n3 sblom ni...
nk cite mcmane Adriana dilahirkan...
kalo ikut hati xnk citer sbb trase skit bersalin 2 mcm menular jew lg setiap kali bercerita n org bertanye mcmane...
hahaha...
sakit hokey...
bkn mcm deliver kakak die dlu...

JUMAAT (21/10/2011) actually nilah tarikh due tuk bb aku sepatutnya...
decide ngan husband yg nk g check-up dkt Hospital Pantai after solat Jumaat...
so pg 2 husband aku still keje mcm biase sbb aku cme rse sengal2 skit je...
lps solat Jumaat kitorg g Hospital Pantai...
dlm hati mmg dh rse semcm k...
sbb aku dh dpt agak yg aku akan dipaksa bersalin....
ble check ngan Dr. konfem k kne thn msk labour room trs cuz amniotic fluid aku dh bwh level 10...
so time 2 jugak Dr. 2 seluk nk tgk dh bkk brape cm k...
die kate cme bkk 1 cm...
korg tau punyelah risau hati ni...
Dr. kate naik labour room siap2 dlu then die dtg utk induced...
arghhh tidak...
korang nk tau nape aku tkt sgt sbb org kate induced mmg skt k...
bkn mcm skt sendri...
lbh skt...
msk labour room kul 3.30 pm Dr. dtg tgk dh bkk brape cm then masukkan ubat...
time ni x rase pape k...
aku x dibenarkan bgn selama 2 jam dan dipasang alat utk mendengar detak jantung bayi (Fetal Heart Detector/cardiotocographs (CTG))...
firstly cme 20 minit sekali aku rase contraction...
lame kelamaam 3 atau 4 minit sekali...
then 2 hours later aku diberi enema untuk memudahkan aku membuang air besar...
lps 2 nurse bg rehat skejap dr guna alat CTG...
sgt membosankan n skt pinggang k...
sbb asyik baring jer...
ble mlm skt die dh jadi 3 minit sekali...
sgt seksa k...
so aku mmg xkan amik ubat thn skt jenis injection (Pethidine) so cme gne gas Nitrous Oxide...
so setiap kali sakit nk dtg aku akan sedut gas ni...
ia membuatkan aku khayal skejap...
kul 1 pg hari SABTU (22/10/2011) aku dh mntk husband aku rest dlm bilik single yg kitorg dh tmph...
kul 2.30 husband aku mmg x sdp hati n tmn aku dlm labour room semula...
then nurse akan dtg check brape cm bukaan tp sgt malang k pukul 3 pg still 3 cm n masih tebal...
hati ni x pyh ckpla mcm2 rse yg timbul...
takut, risau, sedih n mcm2 lg...
mulut ni sentiasa jew nk berzikir x pun husband aku akan bkkkan surah2 dr henfon supaya aku bleh tenang skit n aku ttp x dpt nk lelapkan mate walaupun skejap...
aku masih lagi blom bersalin sampailah Dr. dtg check pukul 8.30 pg...
then 1 care untuk cptkan bukaan rahim adelah dgn pecahkan air ketuban n masuk air...
nurse dh 3 kali tukar k tp aku masih kat labour room n blom bersalin lg...
bdn ni rse sgt letih n sgt lemah k...
ble dh masuk air n nurse dh ttpkan berapa titisan drip yg akan mempercepatkan bukaan rahim, time ni br start rse skt yg teramat hokey...
gle punye sakit, bukan main2nye sakit k...
bukaan masih lagi 5 cm x silap aku kul 10.30 pg...
jam 11.30 aku dh mmg x thn n rahim dh fully open...
then nurse dh srh aku start teran jika rse skt...
aku tarik nafas dlm2 n cme tuk teran sekuat hati yg bleh...
time ni aku mmg dh lemah k sbb menahan rse skt dr semlm....
then ble x rse skt aku aku rest skejap tuk kuatkan semangat aku...
thank sbb wak2 ni husband aku masih setia teman dr semlm...
sehinggalah ke pukul 11.50 barulah bb ni tbe btl2 dkt pin2 rahim...
aku cme perlu tarik nafas sekali lg n teran supaya bb keluar...
time ni dlm fikiran aku cme nk bb ni kuar cpt sbb sktnye mmg cme Allah je yg tau...
lastly bb ni kuar jugak smpaikan nurse thn sbb Dr. msh blom smpai lagi sbb risau tkt bahagian rahim akan koyak...
11.58 pg keluarlah Nurin Adriana Mayesa dr rahimku...
dan aku sgt bersyukur sbb rahimku tidak memerlukan jahitan cuz tiada koyakan...
Alhamdulillah semuanye selamat walaupun payahnye melahirkan seorg insan di muka bumi Allah...
dan aku juga sgt berterima kasih kepadaMu Ya Allah kerana kesakitan yg ku rsekan membuat aku lebih mengingati Mu...
betapa ujian Mu itu sgt berat buat ku insan Mu yg sgt lemah di muka bumi Mu ini...
dan semoga bb yg aku lahirkan ini menjadi insan yg berguna dan soleh mengikut perintah Mu...
Amin....

0 comments:

Catat Ulasan

LinkWithin

Free Personal signatures - cool!

TEXTAREA_ID